[ 28.12.07 ]
Campanya de selecció de residus orgànics per a generadors singulars a Sant Joan Despí

A Catalunya es generen més de 3.500.000 de tones l’any d’escombraries i cada ciutadà genera aproximadament uns 540 kg d’escombraries l’any.

Del conjunt de residus de les nostres escombraries, un 40% del pes són residus orgànics. Entenem com a fracció orgànica el conjunt de residus procedents d’éssers vius: animals i vegetals. La seva composició la formen bàsicament restes de menjar i plantes que en descompondre’s es transformen en compost (adob orgànic).

Si aquests residus no es recullen selectivament poden provocar problemes ambientals com males olors, emissions de CO2 i lixiviats en els dipòsits controlats. La seva bona gestió i tractament contribueixen a una millora mediambiental notable.

És per aquest motiu que si fem la recollida selectiva estalviarem recursos i energia, i contribuirem a la reducció de l'impacte del canvi climàtic.

La campanya de selecció de residus és una campanya de comunicació ambiental que té l’objectiu d’encoratjar i comprometre a un conjunt de generadors singulars  en el procés de la ciutat cap a la sostenibilitat. Entenem com a generadors singulars: els centres educatius amb menjador, comerços amb producte fresc, bars i restaurants.

Aquesta campanya s’ha organitzat durant els mesos de Novembre del 2007 i Gener del 2008 per part de l’Ajuntament de Sant Joan Despí amb el suport de l’Agència de Residus de Catalunya i la gestió tècnica de Fundació Sigea.

El primer pas ha estat concertar visites amb 55 generadors singulars de la ciutat de Sant Joan Despí per al mes de Desembre.

En aquesta primera visita es feia una enquesta per valorar la quantitat de residus orgànics generats, la realització de la separació de la matèria orgànica i el transport d’aquesta fins als contenidors, així com la detecció de necessitats/problemes.

En el cas dels menjadors, també esbrinàvem la dinàmica que seguien els monitors de menjador i el grau de participació dels alumnes. L’objectiu d’aquest primer pas ha estat valorar quin tamany i nombre de cubells són necessaris per a cadascun dels generadors.

Durant el mes de Desembre hem repartit els cubells pertinents a cada generador i el darrer pas de la campanya, consisteix en realitzar una visita durant el mes de Gener per tal de poder valorar el funcionament de la separació orgànica en cada establiment.

Núria Trilla

Educadora Ambiental.