[ 27.09.09 ]
26 de setembre de 2009 l'Ermita de Sales i la Torre-Roja

El passat diumenge 26 de setembre de 2009, en el marc de les jornades europees del patrimoni, es va realitzar l’itinerari per L’ermita de Sales, el torrent Fondo i la Torre Roja.

Aquest recorregut s’ha estrenat amb molta motivació sobretot perquè ens ha permès visitar, després de molt de temps, l’interior de l’ermita de la Mare de Déu de Sales.

S’han acompanyat a dos grups de participants. En total hi han assistit unes 35-40 persones.

A les 11hores hem començat amb el primer grup i a les 11:30 amb el segon.

A l’exterior de l’ermita es va presentar el recorregut i tot seguit es va fer una descripció  dels tres cossos que la formen relacionant les tres èpoques més significatives de l’evolució de l’edifici.

Els antecedents ibers i romans van servir per anar a apropar-nos a l’antic paviment d’oppus signinum de l’exterior i explicar l’antiga vil·la romana.

A continuació parlarem del primer moment en què s’esmenta el lloc de Sales l’any 986  i l’origen germànic del nom.

De seguida vam anar a l’interior de l’ermita i es van descriure  tant els elements arquitectònics: accés poticat a ponent de línies reinaxentistes, protegit per un porxo cobert a dues aigües...etc, de la nau es va comentar que era la part que es conserva de l’església romànica, que l’ermita mai va aconseguir categoria de parròquia, el paviment de l’època romana, l’antiga porta i el seu canvi d’ubicació, els altars i el canvi del presbiteri, les restes pictòriques del s.Xlll, les deodates i els ermitans, les antigues imatges de la Mare de Déu, les restes del cor... la futura museïtzació.

Alguns participants van explicar anècdotes particulars:

Uns van recordar misses a l’aire lliure on el porxo feia de presbiteri i el mur d’aquest es transformava en altar, a finals dels anys 60 del s.XX.

D’altres recordaven com portaven en processó a la Mare de Déu fins l’església de Sant Joan en els dies de celebració de la Festa Major i com  la Verge era tornada a l’ermita una vegada finalitzaven les festes.

De l’Absis es va observar la volta nervada de creueria i la clau que la tanca amb la pintura de l’Esperit Sant. Amb aquest valuós rerafons es va aprofitar per fer una fotografia de la visita amb alguns dels participants.

A continuació  tot passant pel torrent fondo es van recordar les bòbiles, les primeres indústries de Viladecans.

A la Torre Roja es va visitar la capella dels Pratmarsó-Arañó, el despatx amb la llar de foc amb el lema de “qui non labora non manducat”, i l’interior de la torre de guaita en la qual avui hi ha despatxos.

Gràcies a tots.