[ 17.11.09 ]
SORTIDES EN FAMÍLIA

El diumenge 15 de novembre de 2009, Fundació Sigea va realitzar l’itinerari pel Parc agrari del Baix Llobregat.

Aquesta sortida en família va acollir a uns 30 participants que van visitar Can Comas masia del Prat del Llobregat on es troben les oficines del Parc agrari del Baix Llobregat.

L’itinerari va començar a les 11 hores a la façana principal del mas tot recordant la vida a pagès a les explotacions familiars al delta del Llobregat.

Tot seguit es va visitar l’antic cobert, avui restaurat i condicionat com aula, que acull en aquesta època una exposició temporal sobre els espinacs. Després es va visitar la bassa, l’hivernacle, el canal de la Dreta, el paisatge i el riu Llobregat.

Encara avui dia aquesta zona agrícola és de les més pròsperes de Catalunya.

Es fan una gran varietat d’hortalisses associades al regadiu, impulsat pels pous i el canals del Llobregat construïts al segle XlX, i tota mena de fruites.

Caminant pel camí el riu destaquem la gran afluència de visitants passejant a peu i en bicicletes. Després de molts anys d’esquenes al riu, les recents actuacions de recuperació d’aquest espai mostren les ganes dels ciutadants de gaudir d’aquesta zona de lleure.

Les zones agrícoles de la Vall Baixa i del Delta estan vinculades a la dinàmica fluvial del riu Llobregat. Estan sotmeses a forts impactes periurbans: infrastructures, vies de comunicació, urbanisme...

Un total de catorze municipis entre la Vall baixa i el Delta formen el Parc Agrari del Baix Llobregat: Castelldefels, Viladecans, Gavà, Sant Boi, El Prat, Cornellà, l’Hospitalet, Santa Coloma de Cervelló, el Papiol, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Pallejà.

Des de finals dels anys setanta del segle XX Unió de pagesos reivindicava garanties per mantenir l’agricultura. L’any 1994 el Consell Comarcal Del Baix Llobregat va elaborar una proposta d’establir un parc agrícola a la comarca.

L’any 1996 el Consell Comarcal, la Diputació de Barcelona i la Unió de Pagesos es van acollir a un programa Life de la Unió Europea per estudiar i formular propostes per un parc agrari en el Delta i la Vall Baixa.

El juny de 1998 es constituí el Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat.

L’agricultura del Baix Llobregat és patrimoni cultural, històric  i natural.