PATRIMONI NATURAL
[ 26.10.12 ]
La Penya del Moro a Sant Just Desvern

Torre medieval

La Penya del Moro és un turó de 276 metres d'alçada situat a ponent del Parc Natural de Collserola.

Des del cim i el mirador, es té un domini visual de tot el delta del Llobregat i les serres del Garraf fins més enllà de la conca de l'Anoia.

L'any 2000 l'Ajuntament de Sant Just Desvern va adquirir el terreny on hi ha el poblat iber i les restes d'una torre medieval i durant l'any 2002, el Consorci del Parc de Collserola i l'Ajuntament van finalitzar la recuperació i la restauració de les estructures medievals del cim.

Poblat iber

L'indret ja era freqüentat durant el bronze final -ara fa uns 2850 anys-, però no va ser fins al segle VI a.n.e. que van edificar-se les primeres construccions ibèriques. El moment àlgid del poblat se situa entre els anys 450 i 300 abans de la nostra era.

Des de 1972 fins a 1991 van tenir lloc les excavacions arqueològiques del poblat dirigides per Josep Barberà.

A la vessant de solell, on van localitzar-se una vintena d'habitacions que van ser en part excavades a la pissarra, els seus paviments eren de fang trepitjat i tenien una llar de foc central. Dues d'aquestes habitacions van condicionar-se perquè es poguessin visitar.

La gran majoria dels materials arqueològics trobats a les excavacions estan disposats a l'actual Museu Nacional d'Arqueologia de Catalunya. A les excavacions de l'any 2002 es va constatar que al cim del turó i sota la torre medieval hi existien construccions ibèriques.

Torre Medieval

Al cim hi ha les restes d'una torre de defensa que té gairebé 4 metres de diàmetre i 1,20 metres d'alçada, i unes estructures adossades que van ser descobertes durant les excavacions efectuades l'any 2002.

La construcció de la torre se situa a la fi del segle X-XI, però no trobem cap referència documental segura referida a l'indret fins al segle XIV, quan els documents mencionen el cim amb el nom de Puig Castellar.