PATRIMONI NATURAL
>> Patrimoni
[ 21.09.09 ]
Ermita de Santa Maria de Sales

Santa Maria de Sales és una ermita romànica ubicada en una plana elevada al samuntà del Montbaig, popularment coneguda com la muntanya de Sant Ramon, al municipi de Viladecans.

Entre els anys 1980 i 1996 es van realitzar diverses excavacions arqueològiques que van permetre recuperar força materials.

De l’església romànica se’n conserva la nau rectangular. La seva planta s’assentava directament sobre un paviment d’oppus signinum. Aquest sòl encara avui és visible i pertany a l’antiga vil·la romana de Sales. També es conserva l’absis gòtic i la porta amb porxo del s.XVl.

L’ermita  se cita per primera vegada, l’any 1059, consagrada a la Mare de Déu.

Els propietaris s’ha anat succeïnt al llarg dels segles. Des de la segona meitat del segle Xlll la capella va ser administrada per una comunitat de deodates, dones de la noblesa que voluntàriament prestaven el seu servei a la comunitat.

També se’n ocupen ermitans fins el s.XlX, moment en el que es construeix el cementiri al costat de l’ermita i el mateix sepulturer se’n fa càrrec.

Després d’anys d’estar tancada a visites públiques el 27 de setembre  de 2009 es realitza un itinerari per aquest emblemàtic edifici i la Torre-Roja, organitzat pel Departament de Patrimoni Local de l’Ajuntament de Viladecans.

Està en projecte la seva museització.

Si voleu veure el vídeo publicat a la web de Viladecans Televisió, feu clic a la imatge: